Saturday, August 20, 2011

Ramadhan dah nak abis? Pecuuuut! Gedegaaang! Arghhhh!




Pecuuuuuuuuuut!
Gedegaaaaaannnnng! Dishhhhhhhhhhhhhhhh! Arghhhhhhhhhh! Kepala lutut akuuuuu!

Inilah dialog klise yang korang selalu dengar bila ada je adegan pecut memecut tanpa berfikir panjang terlebih dulu..Jap jap jap..macam ada bunyi lain yang tak sempat diulangtayang tadi..

Selepas dialog " Kepala lutut akuuuuu! " berkumandang kira-kira seminit lebih tiba tiba :

Ciiiiiiiit! Kiiiiiiiiiiiiiiiiik! Degannnnnnnnnnng! Lori pasir mana pulak ni oiiiiii! Arghhhhhhh!
Dan akhirnya Criitttt Criiitt Criiit ( bunyi cengkerik je kedengaran akibat suasana terlampau sunyi )..paham paham la kan? 

1. Woiii Zombie, ape ke bangang kaitan bunyi dialog kepala lutut, lori pasir dan bunyi dengkuran cengkerik tu? 
2. Apesal kali ni takde dialog bunyi Zombie? Wakaka!

Jawapan kepada soalan 1 : Ko ni sejak kecik mak bagi makan kepala ikan ek? Sebab orang tua kata IQ budak boleh down bila amal makan benda tu..Orang tua yang kata, bukan Zombie Insaf..wakaka eh eh! Camni..bila ko pecut motor tanpa berfikir panjang, maka besar kemungkinan untuk berlaku pertembungan dengan lori pasir ketika sedang asyik melakukan pecutan tu ( yela, bengong ape pecut tak pakai otak..errr..pecut pakai tangan dan kaki ek? sori bro )..pastu bila berlaku pertembungan dua hala semacam kes di atas maka antara bahagian yang berhak untuk hancur berkecai selepas GIGI adalah KEPALA LUTUT la..kenapa camtu? Mana Zombie Insaf tahu! Wakaka! Pastu bila lutut dah agak hancur tu maka darah akan terpancut tersembur secara otomatik dah menyebabkan otak korang tak dapat cukup oxygen dan bla bla bla dengan izin Allah..maka dengan perintah Allah juga maka KIOK/MATI/MAMPUS la ko dan selepas itu ko akan diseksa di alam kubur andai ko adalah ahli neraka dan kalau ko adalah ahli syurga maka nikmatlah ko di alam sana selamanya..bunyi cengkerik pun nak kena explain ke bro? tak payaaaah la..dah segan dah Zombie Insaf nak turunkan IQ ni untuk kali kedua..wakaka eh eh!

Jawapan kepada soalan 2 : Woiii..ni dah macam doakan aku kena langgar lori ni! Takde la, tak sanggup Zombie Insaf nak bayangkan ketika dah masuk kubur nanti apabila ditanya bagaimana ibadah terakhir Zombie Insaf sebelum mati maka jawapan yang 'terpaksa' dikasi adalah " Aku baca doa naik kenderaan je wahai encik malaikat ". Korang tak paham? Arghhhhh sudaaaaaaahh!

Jadi berbalik kepada mesej sebenar entri kali ni..Zombie Insaf cuma nak habaq maii yang apabila korang pecut tanpa berfikir panjang maka dikhuatiri akan menjahanamkan korang punya perjalanan tu..

1. Lorrrr..punya la pendek ko punya maksud tersirat tapi berjela jela tulisan tersurat ko ( Pannnng! Senyaaap! Tunggu aku habiskan dulu la oiiitt!! )

Sepertimana kita punya puasa yang dah masuk tahap keTIGA yakni 10 hari terakhir Ramadhan.maka PECUTAN AMAL sangat-sangat la diperlukan sekarang..yela, tahap keTIGA ni adalah tahap di mana ditawarkan " Pembebasan daripada api neraka "..Tapi ramai terlupa..yaaaaa..terlupa!

Antara syarat diterima sesuatu amal itu adalah :
1. Ikhlas - yakni ibadah atau amalannya itu HANYA lah kerana Allah! Takde campuran 'element' yang lain! 
2. Mengikut apa yang telah digaris dan ditunjukkan oleh Baginda Nabi - perlu ada contoh ataupun nas daripada Nabi..

Jadi dalam persaingan pecut-memecut ni ada baiknya 'carilah R&R' sebentar..kembali merenung dan mengamati apakah niat sebenar perbuatan ibadah kita itu..adakah betul betul keranaNya atau mungkin terselit atau tersimpul niat selain untukNya?? Jadi sesudah lepak-lepak sebentar di R&R renungan dan pencarian tu maka teruskanlah pecutan tu dengan segala kudrat yang dikurnia dengan sepenuh tenaga dan fokus hati, jasad dan minda! 

Bukan saje-saje Zombie Insaf membebel benda yang korang rasa 'alahaaaai masalah cikai je bro' tapi ketahuilah korang bahawa sesungguhnya antara orang yang MUFLIS di akhirat sana adalah antara mereka yang SALAH NIATNYA! Dan yang lebih sadiiiiis adalah mereka yang TIADA NIAT! Bak kata omputeh ' just follow the flow '...Kasihaaaaaan!

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata:
Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.




Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

10 comments:

  1. Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata:

    Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

    Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.

    ReplyDelete
  2. terbaeeeekkk la zombie ..dh benti dh kt R&R nk sambung perjalanan la neyh ..

    ReplyDelete
  3. jangan lupa servis iman sekali nanti..carilah mana mana masjid yang ada tazkirah lepas solat,amik masa untuk mendengar..cas balik bateri iman dan terus PECUUUUUUUUTTTT!

    ReplyDelete
  4. garanglah Zombie Insaf ni..
    huhuuu..

    ReplyDelete
  5. Masya Allah...
    entri kat sini bagus2 ya pak. hehe..

    ^_^ salam blogger dari saeng lamo..

    ReplyDelete
  6. pak zombie..bile nak wat entry baru ni?..da lame woo tgu..

    ReplyDelete
  7. salam zombi.. kemana menghilang nie?...

    ReplyDelete
  8. saya akan terus bersabar mennati admin buat entry baru...mgkin admin sbuk berjuang di luar...xpe, trus sbr mnnti...^^

    ReplyDelete
  9. Hai!

    Done following ur blog
    kalau sudi, meh la blogwalking blog sye..
    dan follow :D

    btw, very impressive blog!

    http://fazlinazahran.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. aku x tau ini keberapa kali aku singgah kt sini..dengan harapan penulis blog ni kembali bersama entry2 bernas beliau..even dis time still hampa lg.. aku harap dimana pun beliau semoga diberkati ILAHI..aamiin ya Rabbal alamin..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...