Friday, August 12, 2011

Diari Manusia Bengong di Bulan Ramadhan





Apabila korang dah jadi Zombi
yakni seorang manusia yang mati hati
akibat dosa yang dah naik karat dan berdaki
fuhhh dasyatnya aku punya story nak habaq maii..
maka korang pun akan jadi seperti ini

PAGI - sebelum ayam bangun pagi

Korang terdengar sayup-sayup suara orang mengaji
tengok jam alaaaah baru pukul 3 pagi
korang pun ape lagi
terus tarik selimut sambil mulut membebel menampakkan alur gigi
" Ganggu betul! Jin sesat mana nak sakat aku pepagi buta ni! "
Inilah perangai bangang Si Zombi
tahukah korang bahawa terjaganya korang di tengah pagi
adalah salah satu 'panggilan' Ilahi
untuk korang bangun bermunajat atas dosa yang dah melampau tahap tinggi

PAGI - sesudah ayam berkokok pagi

korang walaupun buat-buat pekak masa tu
aku tahu korang dengar azan beralun merdu tu
tapi bagi korang ianya seakan mendengar bunyi Bom Atom yang sedang menggegarkan kubu
Arghhhhhh!
Bunyi teriakan nafsu yang mendengus mahukan tidur yang lebih selesa di waktu itu
Paangggg! Aku pun tak teragak-agak menampar Si Nafsu itu
walaupun berbekas merah tamparan kakiku di dahimu itu
tetapi percayalah kawanku!
yang ku tampar tadi adalah nafsumu itu!
bercampur dengan amarahku terhadapmu
akibat dengkuran tidurmu yang dah tahap bunyi puaka yang kena palu
Wakaka kukuku!
Aku dah mula merapu..

Pagi - Sesudah 30 minit selepas waktu subuh berlalu

Ahhhhhhh! Kurma Madu!! Teh susu! Nasi dan budu!
Owhhhh...sahur dah berlalu?
Pannngggg! 
Maafkan daku kawanku..
tamparanku yang kedua ini adalah untuk meberitahumu
bahawasanya
WAKTU SUBUH DAH ABIS LA MANGKUK!
Ooo..SAHUR nak! PUASA nak jugak! Solat taknak!
Paannnggg! 
Owhh..terima kasih di atas tamparan balasmu itu wahai temanku..
cissss!

TENGAH HARI - ketika matahari terpacak tinggi

Fuhh! Letihnya tak sahur tadi
perut dah bunyi keroncong tak henti-henti
tapi bila lalu je sorang betina seksi
dengan gaya free hair dan berkain sendat yang mendedahkan bulu kaki
tak semena-mena bunyi perut tu boleh berenti
aikkkk!
mulut pula yang tiba-tiba berbunyi
phewiiiiittttt!
jalan sorang-sorang je wahai awek seksi?
tak takut ke kat perogol bersiri?
jangan la pakai tersangat seksi
runtuh iman abang ni
nak terkam pun boleh batal pose nanti
hihihi!
BENGONG!
yang ko dah tahu puasa buat apa tenung betis si betina tu tak henti-henti?
tahukah kamu bahawa puasa tu bukan sekadar tahan lapar dan dahaga
tapi juga puasa menuntut kita menjaga mulut, MATA, dan telinga
dan juga lain-lain anggota
daripada terjerumus dalam melakukan dosa dan benda sia-sia
memang la menjadi si betina seksi tu dah dapat dosa percuma
tapi bila korang pun tenung dan enjoy dengan tayangan bulu kakinya secara begitu sahaja
walaupun bulu kakinya takde la lentik mana
maka dosanya terpalit pada korang jua
macam korang renung tahi manusia la..
lama-kelamaan kan..
lama-kelamaan kan..
errrr...aku merapu lagi rupanya
takde kerja aku nak renung tahi manusia
macam korang semua!
Wakaka!

PETANG - hampir dengan waktu asar

ketika itu badan dah penat
angkat gula sekilo pun dah macam nak tergeliat belikat
padahal tak pun kan wahai mamat!
ko jadi begitu sebab dah hampir masuk waktu solat
ko buat-buat penat sebab nak kelentong kawan-kawan yang ajak bersolat
kononnya memang dah tahap arghhhh la korang punya tak larat
padahal sifat malas tu dah bermaharajalela pada tahap yang melampau-melampau berat
akibat titik hitam dosa korang dah melekat kuat
di hati korang yang dah terbiasa dengan maksiat
ishhh3..ape nak jadi ni mamat
ehh..tadi nama Zombie asal tiba-tiba jadi mamat?
err..aku menaip dalam keadaan penat
haaaa..ini baru alasan yang orang kata berkat
sebab bukan pura-pura penat
errrrr..fuhhh..selamat..




LEWAT PETANG - setengah jam lagi nak berbuka


waktu tu perut pun dah tak larat nak bunyi
setengah jam dirasa seperti merentas beribu tahun di alam mimpi
chewaaaah ayat! metafora yang merapu tahap tinggi!
sedang korang melayan kebosanan diri
( memang agaknya korang selalu ek bosan ngan diri sendiri? )
maka tiba-tiba di TV ada la pulak rancangan realiti
takpun pasal gosip-gosip terkini
korang pun ape lagi
layan je la sampai tak sedar waktu berlalu pergi
kononnya itulah ubat kebosanan yang tahap paling tinggi
iaitu menonton TV
errrr..cik bang oiii
tak perasan ke bahawasanya waktu sebelum berbuka 
adalah salah satu waktu paling mustajab doa
jadi semestinya kita berdoa dan merintih kepadaNya
ketika itu juga!
bukankah ketika itu kemuncak kelaparan
jadi ketika itu jugalah tercabarnya tingkat kesabaran
maka dengan meningginya darjat dan tahap kesabaran insan
maka memungkinkan dia menerima rahmat dan keampunan Tuhan
jadi bengonglah kepada yang suka enjoy sini sana
lebih-lebih lagi ketika waktu hampir berbuka
ini semuanya kerja licik seorang sahabat lama
yakni Si Setan Durjana
yang sedang dirantai entah di mana
tapi sempat pula dia membisikkan kejahatan pada nafsu kita semua
untuk menggoda kita sampai ke Ramadhan yang terakhirnya


WAKTU BERBUKA - sedang azan maghrib


Errr..takyah susah-susah berbuka
pahala ko sejak daripada pagi sampai ke petang dah hilang semua
yang tinggal hanya lapar dan dahaga
dan juga kebebasan daripada tuntutan kewajibannya
itu SAHAJA
mana pahala, rahmat, keampunan dan kebebasan daripada API NERAKA?
errrr..TAK ADA!
diulangi sekali lagi ya..
TAK ADA!




~ To be continued ~







p/s : Selamat Berpuasa di tahap yang ke 2..semoga kita semua mendapat KEAMPUNAN dalam 10 hari pertengahan bulan ni..dan bersedia untuk merebut peluang bercuti ketika 10 terakhir Ramadhan..bercuti daripada azab api neraka di dalam pakej selama-lamanya..free of any charge!



Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

5 comments:

  1. Errr..takyah susah-susah berbuka
    pahala ko sejak daripada pagi sampai ke petang dah hilang semua
    yang tinggal hanya lapar dan dahaga
    dan juga tuntutan kewajibannya
    itu SAHAJA
    mana pahala, rahmat, keampunan dan kebebasan daripada API NERAKA?
    errrr..TAK ADA!
    diulangi sekali lagi ya..
    TAK ADA!

    ReplyDelete
  2. maaflah jarang update bulan2 pose camni..busy melampau terlampau tahap arghhhhhhhhh! ( satu lagi metafora merapu )..tapi memang busy la..ada rezeki insyaAllah akan cuba update sekerap mungkin pasni..

    ReplyDelete
  3. best2 mmg bole menginsafkn org..thanx zombie!

    ReplyDelete
  4. salam zombie. awat x update blog ni? lama x bc peringatan yg ganas2 ni~ T T

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...