Tuesday, June 28, 2011

Apa kaitan Dragon Ball Z, Kita dan Nabi?


Pekabo Geng Zombie Insaf di luar sana? maaf lah dah lama tak update blog..busy pulak dua tiga hari ni melayan cerita Dragon Ball Z..argggggghhhhhhhh membazir masa la pulakkkkk! Bukan apa..sekarang tengah free..kerja tak banyak sangat..hidup pun macam panjang je lagi..( perasan immortal ).Cuma hari ni nak kongsi bab cerita Dragon Ball Z...boleh?

1. Haha..Zombie Insaf dah mula merapu..haha..( yela, daripada terjerumus tengok movie dari barat yang penuh elemen keseksian dan keseksaan melampau tu baik la tengok Dragon Ball Z..kan? - sikap umat manusia mencari dalil untuk membenarkan perbuatan lagho..warrrhhhh pedasnyaaa!!!)

2. Cerita tu zaman nenek aku cun melecun lagi bro oiii.mak aku tengah hisap jari kaki lagi rasanya masa tu..kuno betol ko rupanya..takde kerja tu buat-buat la beramal sikit..kubur kata " mali sini maa" rumah pula berkata " shuhhhh choww laa "..( Warghhhhhhhhh! HATI rasa bagai dihiris sembilu pastu dikerat-kerat, ditusuk-tusuk pastu kan, dibaling jauh-jauh dalam semak pastu kan ada binatang buas dalam semak tu gigit hati tu pastu kan arghhhhhhhhhhhh ape la Zombie Insaf merepek ni..konklusinya nak cakap bahawa hati ni pedih ngan sindiran tu..puas hati? pedas woo! )

Dalam cerita Dragon Ball Z tu ada banyak watak..tapi cukuplah Zombie Insaf sebutkan disini beberapa watak utama sahaja supaya kepala otak korang tak mengalami " traffic jam " sebab wataknya cukup la banyak untuk diingat satu persatu..Dalam cerita tu Son Goku adalah watak utama..dalam cerita ni Son Goku adalah seorang budak yang daripada kecil sangat la gigih..Daripada kosong si Son Goku ni bermula tapi lepas training ke sini sana maka akhirnya..fuhhh..jadi pahlawan/pendekar/penyelamat dunia..dunia beb! Bukan macam kita..jadi penyelamat sorang awek yang tengah terjun dari tingkat lapas belas sebab putus cinta pun dah bangga.Hidung kembang kempis jaja cerita sini sana..sampai umur 80 tahun pun jaja cerita yang sama..Pujioo Desparadooo sungguh ( desperate pujian daaa..bahasa Islamic sket ujub la )..


WAlau Son Goku tersangat la hebat..dari atas lutut sampai ke dagu semuanya tentang beliau tu sangat dasyat..bab berlawan tak payah cakap..tapi..Entah apekejadah agama Son Goku tapi banyak je benda karut marut yang beliau percaya contohnya :

A. Son Goku percaya ada 7 biji bola yang digelar Bola Naga atau dalam bahasa englishnya adalah Dragon Ball yang apabila dikumpul bersama maka menjelmalah seekor naga yang besar dan mampu memakbulkan permintaan sesiapa pun hatta nak tukarkan si nenek kebayan kepada anak dara pingitan dan tukarkan si Shah Rukh Khan yang tak berapa macho kepada Zombie Insaf yang tersangat macho tu pun naga tu mampu..( Sila percaya bab kemachoan ni bulat-bulat..pleassssse! )

B. Son Goku juga percaya bahawa ada Tuhan selain Allah..( giler syirik kaw-kaw punya )..ada sorang alien ni sesat daripada sebuah planet yang digelar Planet Nameck..turun-turun je kat Bumi yang indah nan permai ni je terus declare diri tu jadi Tuhan Bumi dengan slamber badak camtu je..Son Goku and the gang pulak main angguk je..sesat beb! 

C. Dan banyak lagi..lenguh plak jari nak taip panjang-panjang..wakaka eh eh!

Jadi, Zombie Insaf bukan berniat dan bangkitkan isu kesesatan fahaman dalam cerita Dragon Ball Z ni tetapi Zombie Insaf nak korang berfikir sejenak..kenapa Son Goku tu boleh berjaya walaupun dia bukan beragama Islam?Cuba fikir sejenak...sejenak.............................dua jenak........................tiga jenak..................dah? Tidakkah timbul dalam otak/minda/hati/kepala hotak korang akan persoalan-persoalan ini :

1. Kenapa aku ni walau tiap-tiap kali lepas solat terus berdoa berdoa dan terus berdoa pada Allah tapi Allah tak makbulkan jugak? Aku nak berjaya! Cuba tengok kawan-kawan aku yang beragama Hindu dan Kristian, mereka tak sembah Allah tapi setiap kali exam je lulus..arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!..adakah Allah tidak adil??


Ok2..rilek lu bro..
Memang tak dapat kita nafikan ramai je non-muslim ni kaya raya di dunia..kita boleh tengok mantan orang yang terkaya di dunia, Bill Gates..duit bersepah..goyang kaki, petik jari pun duit masuk..apatah lagi goyang pinggul..wakaka eh eh! Maksudnya kaya yang terlampau kaya yang memang kaw kaw punya la..tapi dia bukan Islam kan? Haa..jom tengok hadis ni “Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta tetapi kekayaan yang sesungguhnya adalah kekayaan jiwa”. { HR. Ahmad }..dan Allah juga telah berfirman dalam Al Quran “Sesungguhnya Kami telah menjadikan apa yang ada di bumi sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah di antara mereka yang terbaik perbuatannya”. { Al-Kahfi : 7 }.Adakah kita menjadikan kekayaan itu sebagai kayu ukur kejayaan seseorang? Cuba renung hadis dan firman Allah diatas baik-baik..

Tapi kali ni Zombie Insaf bukan nak cakap pasal adakah kekayaan itu korang boleh jadikan sebagai kayu ukur kejayaan seseorang atau tidak..tapi Zombie Insaf cuba nak jawab pertanyaan korang tentang adakah Allah tidak adil apabila orang non-muslim diberikan kekayaan dan kejayaan di dunia ni melebihi orang Islam yang tiap-tiap hari sujud padaNya sampai ada yang naik lebam dahi pun ada..adakah Allah tidak adil? Jeng..jeng..jeng ( sound effect bunyi wanita terkejut tenuk tengok dahi Zombie Insaf yang dah naik lebam lantaran selalu tahajjud..pangggg! Diselangi bunyi penamporr daripada tangan sendiri sebab suka tipu diri sendiri )

Cuba lihat dan perhati tulisan ni baik-baik..

KENAPA orang non-muslim berjaya jadi kaya tetapi kebanyakan orang Islam sampai ke hari ni dari kecik sampai la dah jadi duda dan janda terus menerus jadi papa kedana? Kerana MEREKA ( non-muslim ) BERUSAHA! Contohnya : Seorang pakcik ini selalu taat solat berjamaah di surau tetapi hampeh taknak berkerja..katanya rezeki Allah yang punya..sedangkan seorang Cina ni anjing beranak pinak dalam rumah dengan patung diasap-asap dipuja-puja pagi dan petang tapi amanah dan komitmennya dalam pekerjaan tersangat la mantap maka korang rasa yang mana satu Allah bagi jadi KAYA?

KENAPA pelajar non-muslim punya la bangun awal pagi..siap boleh kejutkan ayam supaya berkokok di subuh hari, dengan tak pernah solat subuh dan tak pernah mandi junub tapi bila ada exam je mereka la orang yang dapat results tertinggi? Mengalahkan pelajar-pelajar muslim yang lain yang selalu solat subuh berjamaah tetapi hampeh tak pernah nak ulangkaji..korang rasa yang mana satu Allah akan bagi result paling tinggi?


Mestilah Allah akan bagi kejayaan tu kepada yang mereka yang berUSAHA..tak kisah lah mereka muslim atau non-muslim..sesiapa yang berusaha mereka lah yang akan mendapatkannya..cuba tengok baginda Nabi Muhammad saw sendiri..punyalah nabi berUSAHA nak tegakkan Islam di bumi..Dibaling batu, dicaci maki, di maki hamun, dibaling najis tetapi pernah ke baginda nabi PUTUS ASA? TIDAK PERNAH! Diketuknya dari satu pintu ke satu pintu..disinggahinya dari satu rumah ke satu rumah..dilaluinya dari satu pasar ke satu pasar hingga kalaulah tapak kaki baginda meninggalkan warna nescaya satu tiada satu rumah/jalan/lorong/pasar pun yang takkan berwarna dengan warna jejak langkah baginda..Baginda terus berusaha..berusaha..dan terus berusaha kerana baginda yakin bahawa usaha secara maksimum itu adalah PERINTAH ALLAH dan hasilnya nanti Allah lah yang akan anugerahkan kepada yang terus berusaha..hanya saja masa dan waktunya dirahsiakan..agar kita terus berusaha..tengoklah hasil USAHA DAKWAH baginda nabi..betapa Islam tersebar di serata alam..hatta kalau ada manusia di bulan pun nescaya Islam akan sampai kepada mereka..subhanallah!


<< Berbalik kepada cerita Dragon Ball Z >>
USAHA..begitulah rahsia bagaimana Son Goku berjaya mengalahkan musuh-musuhnya walaupun terkadang kekuatan musuh-musuhnya jauh melampaui kekuatannya..( tiba-tiba rasa macam dah jadi duta produk Dragon Ball pulak dah )..Walaupun daripada segi agama memang Son Goku ni dah lama failed/gagal total tetapi apabila dia berusaha bersungguh maka apa yang diraihnya adalah apa yang diusahakannya..hatta orang Buddha ke Hindu ke Kristian ke kalau dah usaha, Allah akan bagi juga..TETAPI HARUS DIINGAT..
“ Apa yang Allah kurniakan kepada mereka adalah benda-benda dunia sahaja..akhirat nanti semuanya hanyalah umpama debu..takde nilai langsung..sebab dasar kepercayaan dan usaha mereka bukanlah atas nama Iman yakni kerana Allah..jadi kalau dah muslim,usaha pulak mantap,doa pun hebat, amalan lagi la dasyat..fuhhh cukup lengkap la..dunia dapat, akhirat selamat”

Jadi konklusinya bukanlah Zombie Insaf nak korang tiba-tiba pergi mengembara satu dunia mencari Bola Naga ( Dragon Balls ) kononnya nak jadi macam Son Goku tetapi cukuplah korang amik iktibar dan ibrah daripada usaha Son Goku yang tak pernah kenal erti lelah dalam berUSAHA! Cukuplah sampai situ..kalau korang nak juga tiru Son Goku daripada semua segi sah-sah korang kena tipu dek SETAN!! Sebab ape? Sebab Allah suruh korang tiru baginda Nabi tapi dek kerana ditipu setan maka korang pun beriya-iya la nak mengIDOLAkan selain daripada baginda..

Jadi, korang nak berjaya? Jom tiru baginda Nabi Muhammad saw..Usaha dasyat, doa mantap, akhlaknya terhebat! Berjaya dunia, bahagia ‘di sana’..

Korang nak sengsara? Jom tiru Son Goku..Usaha dasyat, tak kenal penat TAPI syirik pun hebat, agama Islam taknak taat! Mungkin berjaya dunia, tetapi ‘di sana’ SENGSARA SELAMANYA..



Untuk renungan bersama jom hafal dan amal ayat-ayat ni bersama :

Firman-Nya,
“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada ( nabi-nabi ) sebelummu: “Jika kamu mempersekutukan (Allah), niscaya akan terhapus amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi.” ( Az-Zumar : 65 )
“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” ( Al-Ahzab : 21 )



p/s : Marathon cerita Dragon Ball Z ni belum berakhir..banyak episod lagi nak kena pulun ni..tapi..adakah nyawa Zombie Insaf takkan berakhir juga? Arghhhhhhhhhhhh! Jom solat tobat!

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...