Wednesday, June 22, 2011

Apabila DiBom Ujian?

InsyaAllah pada kali ni Zombie Insaf ingin mengupas tentang ujian dan rintangan hidup..dan jangan terperanjat! Mungkin penulisan Zombie Insaf kali ini agak serius dan memerlukan tumpuan dan fokus yang tahap arghhhhhhhhh la untuk menghadam dan mencerna apa yang ingin disampaikan oleh Zombie Insaf pada penulisan kali ini..jadi dengar baik-baik ye..


Mungkin ada sesetengah daripada kita sangat tension dan meluat dengan dugaan dan ujian yang mencurah-curah menimpa..kadang-kadang dirasa bukan sahaja ujian itu bertimpa-timpa tapi sudah di tahap arghhhhhhhhhhhh sehingga barangkali sudah ada yang berfikir bahawa kematian itu adalah pelepas dan jalan penyelesaian terbaik kepada semua ujian dan dugaan yang menimpa bertimpa-timpa..( ayat kompleks..sila buat-buat paham )..


Tapi perasan tak kita bahawa setiap yang terjadi ini adalah di bawah telunjuk dan arahan- Nya?
Tapi perasan tak kita bahawa setiap yang terjadi ini adalah ujian keyakinan kita kepada Qada' dan Qadar-Nya?
Tapi perasan tak kita bahawa setiap yang terjadi ini adalah penghapus dosa andai kita bersabar dengan test-Nya?
Tapi perasan tak kita bahawa segala yang menimpa diri kita adalah kehendak-Nya?


" Dan hendaknya kamu beriman kepada taqdir, yang baik maupun yang buruk." ( HR. Muttafaq 'alaih )
" Di antara kebahagiaan anak Adam adalah keridhaannya terhadap apa yang telah ditetapkan Allah untuknya. Di antara kesengsaraan anak Adam adalah kebenciannya terhadap apa yang telah ditetapkan Allah untuknya." ( HR. Tirmidzi )


Jadi kenapa mahu bersedih berpanjangan? Kesatlah air matamu..Ia adalah anugerah terindah andai korang-korang yang tengah bersedih tu dapat merasai ianya adalah daripada Allah semata-mata..Memang kesedihan itu datang daripada berbagai-bagai sumber..tapi yang membenarkan ianya terjadi hanya SATU..itulah Allah..mungkin usahamu masih belum mencukupi..mungkin ada kesalahanmu yang belum diampuni..mungkin sandaranmu kepadaNya belum mencukupi..mungkin korang lupa bahawa Dia selalu ada..jadi ditimpakan kepada korang ujian-ujian itu supaya korang tahu bahawa korang tidak punya apa-apa kuasa..korang tidak mampu menguasai dunia..korang tidak mampu menghentikan ujianNya..hanya Dia yang menguasai semua keadaan..yang besar mahupun yang kecil..yang terlihat mahupun tersembunyi..hanya Dia..hanya Dia yang Maha Menguasai..


Jadi mintalah padaNya..rayulah padaNya..tapi apabila doa korang seakan tidak termakbul..percayalah..Allah memakbulkan doa hambaNya dengan cara yang misteri dan berbeza..kerana Dia Penguasa alam semesta..Dia lah yang Maha Tahu tentang hambaNya..diberikan apa yang hambaNya perlukan..terkadang dijauhkan apa yang kita inginkan..kerana Dia Maha Tahu itu bukanlah yang terbaik untuk kita..walau terkadang ianya keinginan kita yang sangat mendesak..tapi beringatlah..kita takkan mampu menguasai masa hadapan..jadi jangan beranggapan apa yang terbaik di mata kita adalah yang terbaik untuk diri kita pada masa hadapan..


Jadi apa perlu korang buat?


Perhatikan ayat-ayat ni..


" Katakanlah, ' Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Rabb semesta alam, tiada sekutu bagiNya." ( Al-An'am : 162-163 )


Jadi di dalam ayat ni menyebut bahawa setiap benda yang kita lakukan hanyalah dalam rangka berusaha bersungguh hanya untuk Allah..ayat ni mengajar kita untuk berusaha..berusaha..dan terus berusaha..sampailah masanya Allah akan menilai dan memberikan penilaian atas usaha kita itu..kerna redhaNya itu adalah misteri..dan akan cuma terungkap pada hari kiamat di waktu pembalasan atas setiap apa yang kita dah usahakan..begitu juga UJIAN..tugas kita adalah berusaha..berusaha..dan terus berusaha untuk mengatasi ujian dengan cara yang Allah redha..dan keputusannya? Ya, ini lah masalah paling mendasar untuk hati kita..Yakinlah korang semua bahawa hasil atas setiap apa yang kita usahakan adalah langsung daripadaNya..bukan di atas kehendak kita..kita hanyalah ditugaskan untuk berusaha..dan Allah lah yang akan menilai dan memberikan hasilnya..Jadi senyumlah, kerna ianya dari Tuhanmu! ( Mode Zombie tersenyum comel : ON )



p/s : Fuhhhh..pertama kali Zombie Insaf merasa diri ni dah jadi penulis yang sopan dan serius..adakah ini petanda bahawa empayar Zombie Insaf akan berakhir? No way man! Kereta kancil tetap kereta kancil! Takkan pernah ianya tiba-tiba ubah mode dan bertukar menjadi BMW 3-series..begitu juga Zombie Insaf..akan selalu menjadi diri sendiri walau dibenci, walau digilai, walau disukai..ehhh..banyak pulak puji diri sendiri..wakaka eh eh! Selamat menjadi diri sendiri!

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

2 comments:

  1. http://ulamakselangor.blogspot.com/

    Jemput singgah ya teman.. Bersihkan hati, ayuh!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...