Tuesday, July 19, 2011

"Air yang tenang jangan disangka tiada dompet Crocodile"





Sebelum ni mesti korang dah terbiasa dengar peribahasa Melayu yang ni kan " Air yang tenang jangan disangka tiada buaya "..Dulu masa kecik-kecik dulu Zombie Insaf ada jugak terfikir kan apekebenda la maksud peribahasa ni..apesal air yang tenang dikaitkan dengan si buaya? Dan kenapa hanya buaya yang berada di dalam air yang tenang? Bukankah buaya juga berkongsi habitat dengan binatang buas, kejam dan berbisa yang lain seperti ikan piranha, ular anaconda dan naga Tasik Chini..kenapa takde pulak orang buat peribahasa " Jangan disangka air yang tenang tiada ikan piranha,anaconda dan juga naga " ? - jangan gelak.tak lawak pun..wakaka!


Ok..kembali kepada mode serius : ON


Korang hafal peribahasa Melayu ni pernah tak cuba ambik maksud dan pengajaran tersirat daripada peribahasa peribahasa tersebut? Ke main redah je hafal?
Maksud peribahasa Air Yang Tenang Jangan Disangka Tiada Buaya adalah - jangan memandang rendah sesuatu yang nampak takde apa-apa kerana ada kemungkinan ada bahaya di sebaliknya..ini cara fikir zaman Melayu dulu! Sekarang ada juga antara korang yang kata bahawa kita sedang melangkah ke Wawasan 2020 kan? Ada juga yang pertikai pemakaian tudung la purdah la dan juga mempertikaikan penggunaan HUKUM ALLAH seperti hudud, qisas dan sebagainya atas alasan dulu zaman jumud dan tidak sesuai lagi benda benda jumud ni pada zaman era globalisasi sekarang..Jadi Zombie Insaf bukan nak cakap pasal hukum hakam dari Allah ni ( buat masa sekarang ) cuma Zombie Insaf rasa kalau betol korang nak maju sangat cara pemikiran tu Zombie Insaf cabar korang untuk memiliki daya fikir dan daya ketajaman fokus yang luar biasa melebihi 'orang orang jumud' zaman sekarang ni..ada berannnni? ( mode Zombie Insaf Mencabar : ON )


Dulu Tun Mahathir pernah mengajak kita untuk memandang ke Timur dengan memperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur pada tahun 8 Februari 1982.katanya kita kena mencontohi orang orang Jepun dan Korea dalam segala bidang.Katanya itulah cara bagaimana bangsa Melayu ni boleh menjadi satu bangsa yang disegani dunia..dan kalau korang perasan la kan, orang Jepun ni adalah antara bangsa yang dianugerahkan kepandaian dan kepintaran dalam memikirkan sesuatu di luar kotak pemikiran orang-orang bengap seperti kita ni..
( sindiran membina..tak perasan tu buat-buat perasan sudah la ye ) 


Jadi korang nak sangat maju dan tidak jumud kan, jom kita cuba tiru orang Timur tu dalam cara memandang dan berfikir..kembali kepada perbincangan asal di awal topik entri ni..Air Yang Tenang Jangan Disangka Tiada Buaya..dah tahu apa maksud peribahasa ni kan? Jadi untuk menjadi orang hebat, jangan kita fikir dan bertindak mengikut apa yang disuap sahaja..contohnya macam korang tiba-tiba jadi yatim piatu akibat sebab musabab yang arghhhhhhh malas nak tulis panjang-panjang..pastu kan korang dijaga la seorang perompak atas sebab musabab yang arghhhhhh malas lagi nak tulis panjang-panjang pastu kan tiap-tipa kali lepas dia rompak rumah orang dia pun belikan la makanan berkhasiat untuk korang..siap suap pulak tu..nyummy! enak dan sedap! tapi itu masa korang masih bengap dan kecil sebab tak reti apa-apa..nak bezakan susu lembu dengan lembu susu pun masih tak mampu kan..alaaah baby la katakan! Tapi itu dulu! Lepas dah baligh dan dah reti beza baik buruk, halal haram, maka masa tu korang kena la pandai berfikir sendiri bahawa makanan yang penjaga korang asyik suap tu adalah bersumberkan daripada sumber haram..gelap hati nanti! Doa pun Allah tak terima! Jadi takkan nak benarkan korang disuap camtu lagi kan?


Jadi seperti juga korang disuap dengan ayat peribahasa " Air Yang Tenang Jangan Disangka Tiada Buaya "..jangan lagi berfikir seperti baby yang hanya berfikir mengikut apa yang disuap..sudah sampai masanya korang cuba berfikir di luar kotak seperti orang-orang hebat kat atas muka bumi ni..Jika korang hebat, sepatutnya sudah sampai masanya kita bukan hanya melihat 'buaya' di air tenang itu..tetapi yang sudah sepatutnya korang nampak dan lihat di dalam air yang tenang itu adalah dompet Crocodile, tali pinggang Crocodile, ibu induk pembiakan binatang terancam dan juga benda-benda lain yang Zombie Insaf rasa korang lebih mampu untuk memikirkannya..kan manusia berIQ tinggi semua? 




Korang nampak tak benda yang sering manusia biasa tak nampak? Ya, PELUANG! Inilah yang membezakan manusia biasa dengan manusia 'luarbiasa'..orang kita ni hanya ambik peduli benda benda besar dan hebat sampai lupa dan ambik ringan benda benda kecil camni..seperti juga peribahasa " Menangguk di air keruh "..Orang biasa hanya melihat air keruh semata mata..tapi orang hebat lihat apa? Di sebalik air keruh! Ya, mungkin disitu ada ikan haruan, ikan keli, ikan talapia dan bagi yang lebih hebat mungkin akan mendapati adanya ketulan ketulan kecil emas yang apabila ditangguk dengan penuh kesabaran dan mungkin memerlukan sebuah pengorbanan akhirnya yang mereka dapatkan adalah longgokan keuntungan yang mungkin berpanjangan!




1. Zombie Insaf..errrr..aku tak suka la entri berat camni..( bila otak hang tu dah lama tak berfungsi sebab malas nak pikir, Zombie takut satu hari nanti otak hang tu jadi kecut..wakaka )


2. Siapa yang paling berjaya kat dunia di bro? Ko pilih Bill Gates ke Osama bin Laden? ( Tak kisah sape-sape pun..korang akan jadi paling berjaya apabila korang dah boleh jejakkan kaki kat syurga nanti..tu pun kalau jejak la..ada Zombie Insaf dengar perempuan tak tutup aurat secara sempurna ni nak bau syurga pun da tak boleh..ada hati nak jejak syurga ke bro kalau nak bau pun dah tak boleh? Setahu Zombie Insaf la bau syurga ni boleh dihidu pada jarak 500 tahun perjalanan..sebulan berjalan pun dah boleh lintas sempadan negara.kalau setahun? kalau seratus tahun? kalau seratus tahun tu dikali pulak dengan lima? arghhhhhhhhhhhhhhhh! Dasyatttt! )




Jadi belikat pun dah naik lenguh, jari jemari pun dah mula nak pancit..so stop sini je la dulu ye..sebenarnya panjang lagi bab nak hurai tentang PELUANG..jadi pesanan Zombie Insaf adalah :


" PELUANG adalah bukan untuk ditunggu dan dinantikan tetapi PELUANG adalah untuk dicipta dan dihasilkan..Jangan pernah takut mencari PELUANG kerana takut sebelum berjuang umpama berak di tengah jalan kerana takut untuk membusukkan jamban "

~ sekian ~


p/s : entri kali ini menggunakan simbolik yang tajam, kejam dan dalam..hanya terpilih je sanggup memahaminya..Entri ini adalah sambungan untuk entri sebelumnya..kalau entri ni korang anggap berat, baca je entri sebelum ni..senang sikit nak hadam..

p/s : binalah kejayaan dengan penuh takwa..itulah kejayaan hakiki yang dicontohi baginda Nabi..

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

3 comments:

  1. " PELUANG adalah bukan untuk ditunggu dan dinantikan tetapi PELUANG adalah untuk dicipta dan dihasilkan..Jangan pernah takut mencari PELUANG kerana takut sebelum berjuang umpama berak di tengah jalan kerana takut untuk membusukkan jamban "

    ReplyDelete
  2. klu berkhasiat ok ja.. syukur boleh dihadam

    ReplyDelete
  3. nape aku xleh nk fhm ape yg nk disampaikan,,,, bole jelaskn??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...